Dubaj: Ohromující město z budoucnosti

Dubai - panorama u Business Bay
Dubai – panorama u Business Bay

Všichni o ní čteme v novinách, slýcháme o ní v rádiu, hledíme na šejky v televizi. Jaká je však Dubaj z pohledu běžného českého návštěvníka? V dnešním článku se s vámi podělíme o dojmy z návštěvy této zázračné metropole.

Co označujeme pojmem Dubaj?

Pod názvem Dubaj si můžeme představit tři oblasti. Tou první (chybnou) je označení celého státu Spojené Arabské Emiráty (zkráceně SAE, či anglicky UAE – United Arab Emirates), kterému je jméno Dubaj občas přisuzováno. Označení celého státu slovem Dubaj tedy není správné, je to, jako bychom České republice říkali Praha!

Druhou je označení jednoho z emirátů v rámci SAE, zde je již označení správné. A třetí oblastí je město samotné, které je pro rozlišení někdy nazýváno Dubai City. Právě městu Dubaj je věnován tento článek.

Město Dubaj je tedy součástí emirátu Dubaj, který je jedním sedmi emirátů spolčených pod vlajku Spojených Arabských Emirátů. Princip je podobný jako v USA, kde město New York leží ve federálním státě New York, který je součástí USA. Dubaj není hlavním městem SAE, hlavní metropolí je Abu Dhabí, která už také (například díky Formuli 1) vystupuje ze stínu známější Dubaje.

Krátká historie města, počet obyvatel

Archeologické nálezy sahají tisíce let zpět, historie dnešní Dubaje je však stará spíše 50 let. Ještě v šedesátých letech minulého století totiž žilo v Dubaji jen asi 40 000 obyvatel, město bylo drobnou rybářskou osadou známou pro vývoz mořských perel. Mohutně se začalo rozvíjet až během objevení ropy právě v 60. letech.

Pohled na ulici vedoucí do Abu Dhabí, jedná se o ulici, kde byl postaven první mrakodrap v roce 1989
Pohled na ulici vedoucí do Abu Dhabí, jedná se o ulici, kde byl postaven první mrakodrap v roce 1989

Za pouhých 50 let se město rozrostlo do jedné z nejmodernějších světových metropolí. Dnes ve městě dle oficiálních údajů žije 2,2 milionů obyvatel. Odhaduje se, že díky masivní imigraci do roku 2020 počet vzroste o dalšího 1,2 milionu. Mnoho lidí pracujících v Dubaji však bydlí v sousedním emirátu Šardžá, jehož hlavní město na Dubaj bezprostředně navazuje a celková aglomerace tak působí nejen díky tomu dojmem mnohem rozsáhlejším.

Díky rozvoji až během posledních let nenaleznete v Dubaji příliš mnoho historických památek, typickým obrazem jsou mnohaproudé dálnice lemované mrakodrapy.

Obyvatelé Dubaje, (multi)kultura, vládnoucí rodina

Dubaj je velmi kosmopolitní město, jak už zmíněný růst populace napovídá, pouze necelých 20 % obyvatel vlastní občanství SAE. Většinu imigrantů tvoří Indové, Pákistánci a Bangladéšané, Iráčané, které zpravidla potkáte na stavbách, jako řidiče taxíků, uklízeče, údržbáře a podobně. Není však výjimkou potkat je jako majitele realitních kanceláří, luxusních restaurací a dalších.

Podobně často jako Indy a Araby však potkáte v Dubaji i bělochy z Evropy, „šikmooké“ Asiaty, či černochy. Kosmopolitní povaha města, která soustředí všechny rasy a náboženství, až zázračně funguje na jednoduchém principu. Všichni sem přišli za lepším životem a neřeší otázky původu a vyznání. Spolupracují na lepším zítřku.

Vládnoucí rodina

Emirátu vládne rodina Matoumova, která je u moci od roku 1833. Neprobíhají žádné volby, současný „starosta“ šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum je zároveň premiérem a viceprezidentem Spojených Arabských Emirátů. Vládnoucí rodiny jsou často úzce propojeny skrz sňatky, úzce spolupracují, přesto si však zachovávají územní a ekonomickou samostatnost. Při cestování po Dubaji spatříte portrét panovníka několikrát denně na nejrůznějších místech.

 

Portréty vládců k zakoupení
Portréty vládců k zakoupení

Mimo pevnou vládu a přísnou legislativu je však Mohammed bin Rashid Al Maktoum velkým ekonomickým liberálem, který dává svým obyvatelům velkou svobodu. „Poslušnost“ a tvrdé zákony jsou odměněny absolutní bezpečností a v podstatě neomezenými možnostmi osobního růstu. Současný šejk napsal několik knih, ve kterých pojednává například o snu liberálního arabského světa, který by byl vrcholem současné civilizace. Je tak chybou házet Dubaj do jednoho pytle s ostatními striktně muslimskými městy a zeměmi. Ostatně velké rozdíly v zákonech (a vlivu islámu) jsou i mezi jednotlivými emiráty v SAE, třebaže přejedete jen několik kilometrů do emirátu Šardžá.

V některých emirátech je absolutně zakázán prodej alkoholu, jinde na něj narazíte poměrně běžně. Stává se tak, že muslimové (ano, muslimové, jeden nám sám řekl, že miluje alkohol) v jednom emirátu nemohou obdržet licenci pro nákup alkoholu, jezdí si pro zásoby do emirátu sousedního a následně je doma konzumují.

Kultura Dubaje

Nepřehlédnutelnou stopu na kultuře Dubaje zanechává islám. Občasné minarety schované v ulicích mrakodrapů, svátky Ramadánu, tradiční trhy a mnoho dalšího také neskrývá, že jste na hrdé arabské půdě.

Hard Rock Café
Hard Rock Café

Svou stopu však chtě-nechtě zanechá i kosmopolitní charakter města, takže narazíte na obchody ze všech koutů světa (americké rychlé občerstvení, IKEA, obchody s oblečením, autosalony včetně Škody). Dále restaurace, ve kterých se servíruje světová kuchyně ve své nejlepší podobě. Populárními sporty jsou fotbal a kriket.

Největší doménou „kultury“ jsou však megalomanská obchodní centra, kde zakoupíte doslova cokoliv, vyzývají k utrácení vašich úspor a jsou v letních měsících úkrytem před 40stupňovými vedry. Dubaj je totiž především světové centrum financí a obchodu.

Dubajská „NEJ“ (hlavně nebýt druhý)

Své pověsti města budoucnosti Dubaj dosáhla projekty, které nemají v lidské historii obdoby. Ve městě tak naleznete nejvyšší budovu světa Burj Khalifa (830 metrů), sedmihvězdičkový hotel Burj Al Arab plný zlata, umělé palmové ostrovy, policejní flotilu čítající ty nejdražší sporťáky, jedno z nejfrekventovanějších letišť na světě, umělý lyžařský areál s lyžaři uvnitř obchodního centra, zimní stadion…

Umělý ski areál
Umělý ski areál

To je jen krátký výčet „nej“, kterými se může Dubaj pyšnit. Vládci Dubaje (a celých Emirátů) chtějí ze svého státu vytvořit místo, které nebude závislé na ropě, ale bude ekonomicky samostatné. Budují proto ze svých příjmů město snů, které bude navěky oslňovat svou velkolepostí, bude ve všech ohledech nejlepší na světě a bude nejlepším místem pro život, ať už trvalý, či občasný. Na videu vidíte akvárium, které se nachází uvnitř nákupního centra The Dubai Mall, které navazuje na nejvyšší budovu světa.

Ekonomika emirátu, ropa už je minulostí

Příjmy z prodeje ropy v současné době tvoří jen asi 7 % z celkových příjmů emirátu Dubaj. Hlavními oblastmi je realitní byznys, finance, obchod.

Dubaj je světovým dopravním a obchodním uzlem. Tomu jsou i přizpůsobeny například četné „free-zones“, kde lze, bez nutnosti platit clo, importovat a uskladnit zboží za účelem dalšího exportu. To je jen jeden z mnoha příkladů liberálního smýšlení při tvorbě legislativy.

Čtvrť Business Bay plná kanceláří
Čtvrť Business Bay plná kanceláří

Město je však postaveno na obrovském ekonomickém růstu, který je velmi citlivý na „světovou náladu“, a tak během krize v roce 2009 se celá ekonomika SAE propadla do recese po předchozím růstu o 5 %, aby se v roce 2010 opět vrátila k růstu. Během propadu byl mimo jiné projekty zcela pozastaven projekt umělých ostrovů ve tvaru kontinentů, dokončení nejvyšší budovy světa bylo podpořeno půjčkou šejka z Abu Dhabí. To dokazuje, jak je rozvoj křehký.

Velké procento populace tvoří střední a chudší vrstva, která přišla z chudých poměrů za lepším životem. Dubaj rozhodně není rájem drahých aut a všude přítomného přepychu. Nejčastěji v ulicích potkáte průměrně vybavenou Toyotu, či jiné japonské auto a obyvatele s průměrným platem dělníka, či řadového manažera.

Nevýhodou jsou vysoké ceny, které rostou doslova před očima. Dubaj patří k v mnoha oblastech k nejdražším destinacím světa i pro běžný život. Nejvíce to platí o nájmech. Jedná se o město, které dává příležitost královsky zbohatnout a vše obratem utratit.

Doprava po městě: „MHD“ nestíhá kopírovat růst

Doprava je nejspíše největší slabinou celé Dubaje. Dálniční síť je sice již vybudována a s rezervou připravena na další růst města, nedovoluje však mnoho alternativ dopravy. Kdo nemá vlastní auto, většinou sedne do taxíku, kterých je po městě na statisíce. Jsou však díky levnému benzínu cenově dostupné a zavezou vás kamkoliv.

Stanice metra
Stanice metra

V procesu je výstavba metra, které již funguje na dvou linkách a propojuje nejfrekventovanější části města. Metro je plně automatické, neřídí jej lidé. Koridor je z velké části v tubusu nad zemí, při jízdě si tak můžete vychutnávat krásy města. Eliminováni jsou i sebevrazi, nástupiště je od kolejí odděleno neprůstupnou bariérou, která se otevře přesně v místech vstupů do vlaku po jeho příjezdu. Některé z nich jsou vyhrazeny pouze pro ženy a děti, ostatní jsou smíšené. Často skloňovanou chloubou našich médií je, že drahé křišťálové lustry některých stanic pocházejí z České republiky.

V provozu jsou také autobusové linky.

Počasí v Dubaji

Klima odpovídá charakteru celého Arabského poloostrova. Dubaj je město v poušti, kde léta jsou téměř nesnesitelná, denní teploty pravidelně překračují 40 °C a v noci nerady klesají pod 30 °C.  Vinou vysoké vlhkosti přesahuje pocitová teplota 60 stupňů a vy budete jen pobíhat mezi klimatizovanými areály, protože jinak se během minuty celí zpotíte.

Během „zimy“ se teploty přes den pohybují kolem příjemných 30 stupňů, v noci mohou výjimečně klesat i pod 10. Objevují se také deště, které mohou mít i podobu velmi prudkých bouřek s kroupami a způsobovat lokální záplavy.

Dubai v mlze

Z pouště se může dostavit písečná bouře, která značně omezuje život ve městě, sníží viditelnost na několik metrů a písek zanese naprosto všude. Druhým jevem snižujícím viditelnost jsou husté mlhy, které při pohledu z výše způsobí mýtické scenérie města v oblacích.

Subjektivní názor na běžný život v Dubaji

Dubaj v každém vzbudí emoce. Záleží samozřejmě na tom, jaký styl života máte rádi. Milovník přírody a klidu nemá šanci být zde šťastný.

Pokud jste však příznivci těch nejmodernějších technologií a chcete být na místě, kde se nachází současný vrchol civilizace po technické stránce, Dubaj je pro vás rájem. Přestože se nacházíme v muslimské zemi, myslím si, že Dubaj je také rájem svobody pro podnikání a realizaci vlastních snů. Kde jinde můžete podnikat bez daní z příjmu, DPH a povinnosti vést účetnictví?

Před návštěvou jsem měl o Dubaji vizi města ze skla a železa, které nemůže nabídnout komfort, útulné zázemí. Během návštěvy jsem však zjistil, že mě město nabíjí energií. Vše roste doslova před očima, tam, kde před 20 lety byl jen písek, dnes stojí desítky moderních budov. Máte pocit, že vše je možné, že když budete chtít, můžete létat.

Běžní lidé jsou velmi samostatní, nikdo se o vás v Dubaji nepostará. Měl jsem však pocit, že právě proto je každý rád, když se s ním dáte do krátké řeči (avšak ne intimní). Je příjemné se na chvíli zastavit a prohodit v tak velkém a rychlém světě pár slov.

Ptali jsme se taxikáře z Pákistánu, proč zde je a zda mu život vyhovuje. Odpověděl, že je velmi spokojen, protože Dubaj mu dá všechny základní jistoty, které k životu potřebuje, hlavně pak pocit absolutního bezpečí.

V Dubaji je totiž nulová kriminalita a možnost pracovního poměru číhá úplně všude. Skutečně nepotkáte žádné zbídačené bezdomovce a žebráky… Ani v chudším emirátu Šardžá. To možná Evropan nepochopí, ale v mnoha koutech světa taková situace zdaleka není. A šejkové ze SAE dokázali nastavit neuvěřitelně kvalitní podmínky pro kontrolovaný růst při zachování dokonalého pořádku.

Za mýtus považuji řeči o zahalování a nebezpečí zatknutí (mluvíme-li o městě Dubaji). V obchoďácích, ale i na ulicích běžně potkáte bělošky v minisukních a kraťoučkých šortkách, v tílku, s čímž nemá nikdo nejmenší problém. První den jsem chodil v tříčtvrtečních kalhotách přes kolena, druhý den jsem již pochopil, že k tomu není nejmenší důvod a také jsem kvůli horku zaměnil oděv za vzdušnější.

Na druhou stranu pocit mi nedovolil ani vyzkoušet pohodit na ulici odpadky (ne, že bych to u nás dělal), či se chovat jinak, než „by se mělo“. Jednak je to asi dáno představou, se kterou jsem do země jel (že nás zatknou za cokoliv, co je trochu mimo předpisy… Jsem trochu posera, no. :)) a jednak proto, že ve městě je zkrátka pořádek, který nechci narušovat, protože se mi moc líbí. To je bohužel při pohledu na pražské ulice plné grafity, vajglů a odpadků jen vzdálený sen.

Zřejmě bych nechtěl v Dubaji bydlet trvale, mám rád ČR. Dubaj je pro mě nejlepší nákupní a zábavní centrum, jaké jsem viděl. Velmi rád bych se sem vracel na nákup a pro inspiraci při pohledu na to, co může lidstvo společným úsilím dokázat. A možná i na to, že demokracie není jedinou možností, pokud vám vládne rodina, která myslí nejen na svoje dobro, ale na dobro všech svých poddaných. Škoda, že takových není v arabském a muslimském (ale i evropském) světě více.

Blízká budoucnost Dubaje

Dubaj stále zůstává nejspíše nejprogresivněji se rozvíjejícím městem na světě, které počítá s růstem populace o statisíce obyvatel během několika let.

Plánuje pro ně zbrusu nové letiště, největší zábavní park na světě Dubailand, či plně klimatizovanou městskou čtvrť, která už snad připomíná život na Marsu. Město se pravděpodobně dočká i dokončení pozastaveného projektu umělých ostrovů ve tvaru světových kontinentů.

Očekávat můžeme i golfová hřiště, kvetoucí zahrady, klidné rezidenční čtvrti, největší architektonické divy, městskou operu a desítky dalších projektů, které mají dokázat velkolepost Dubaje. V roce 2020 Dubaj čeká veletrh EXPO, na kterém se mají všechny tyto aspekty potvrdit, a který je obrovským milníkem na dubajské cestě.

Alladin city - jeden z mnoha ohromujících developerských projektůAlladin city - jeden z mnoha ohromujících developerských projektů
Alladin city – jeden z mnoha ohromujících developerských projektů

V odstavci o budoucnosti je na místě uvést citát předchozího vládce Dubaje: „Můj děd jezdil na velbloudovi, můj otec také. Já řídím Mercedes, můj syn řídí Land Rover. Můj vnuk bude také řídit Land Rover, ale jeho syn bude jezdit na velbloudovi.

Přestože citát je mířen směrem k vyčerpání zásob ropy a poselství, že Dubaj se této závislosti musí zbavit, celé město je ve své podstatě natolik paradoxní (neustálá potřeba klimatizace, výroby pitné vody, importu potravin, vysoká citlivost na ekonomickou náladu), že budoucnost nebude nikdy předem zaručena. Dnešní populace (která je plná mladých pracujících lidí) zestárne, přibude starost s důchodci a nemocnými, nutné reformy a zavedení sociálního systému, což jistě omezí ekonomickou svobodu a růst. A bude na potomcích současného šejka, aby se s těmito změnami vyrovnali.

Jak se do Dubaje dostanete

Z Prahy je jedinou možností letecké spojení, v době vydání článku létá denně přímé spojení v ceně letenky kolem 7 tisíc korun a dobou letu šesti hodin. Alternativou jsou okolní letiště ve Vídni, Frankfurtu a podobně, spojení je tedy bezproblémové. Doporučuji mít dopředu rezervovaný hotel, na který se dopravíte jedním z tisíců taxíků čekajících na letišti.

Galerie

 

Zdroje:
Vlastní zkušenost, wikipedia.org/wiki/Dubai,  thecrazyfacts.com, businessinsider.com, kickassfacts.com, wikipedia.org/wiki/Rashid_bin_Saeed_Al_Maktoum, www.wired.co.uk, en.wikipedia.org/wiki/List_of_development_projects_in_Dubai, future-is-now.info, whatson.ae

Líbí se vám článek? Doporučte jej přátelům:

Přidat komentář